В днешната статия разглеждаме десет марки за облекло, които изграждат основата за повече устойчива мода в световен мащаб, или поне работят по посока повече устойчивост в модата, по-щадящо отношение към околната среда и по-коректни условия на труд.
Модната индустрия е отговорна за голяма част от въглеродните емисии, използването на вода и текстилните отпадъци в световен мащаб. По-специално бързата мода има най-голямо негативно въздействие върху околната среда и върху социалната устойчивост.
В противовес на бързата мода се появява вълна от устойчива мода и марки, които имат много по-отговорно отношение към производството на артикулите, които предлагат. Ето кои са 10-те популярни модни марки, които се стремят към екологична и социална устойчивост и настойчиво предлагат чудесни опции за устойчива мода в гардеробите ни.
Zara
Може би това е доста изненадващо име, което да присъства в списъка с модни марки за устойчива мода, имайки предвид, че Zara, заедно с останалите дъщерни марки на Inditex корпорацията, обикновено влизат в определението за бърза мода, но ни изслушайте преди да съдите Zara твърде строго.
Zara се стреми да направи 50% от продуктите си част от гамата си Join Life до 2022 г. Тази линия продукти се произвежда чрез използване на процеси и суровини, които имат по-малко въздействие върху околната среда. Сега компанията рециклира и използва повторно всички кутии, пакети, закачалки и аларми.
Zara също има за цел да използва само устойчиви текстил и материали до 2025 г. Определено можем да поздравим компанията за тези инициативи, които бавно, но сигурно я преместват от категория бърза мода в категория устойчива мода.
TOMS
TOMS е марка обувки, която е известна със своята кампания „Един към един“. За всеки чифт обувки, закупен от клиент, друг чифт се изпраща на дете в нужда по света.
В момента компанията работи върху начини за намаляване на въздействието им върху околната среда, като към момента те използват 100% устойчив памук и опаковки. Те също се стремят да използват общо 80% рециклирани материали.
Levi’s
Levi’s се ангажират с устойчиво облекло от деним не само от днес или вчера. Марката до голяма степен се е превърнала в нарицателно за устойчива мода пред последните десетилетия.
Марката създава продукти, които остават за цял живот. Най-популярният им артикул 501 Jeans е създаден за първи път преди повече от 150 години. Levi’s планират да намалят потреблението на вода с 80%, като използват техниката Water<Less, както и да намалят емисиите на парникови газове с 25%.
Patagonia
Patagonia е американска компания, която произвежда горно облекло като якета. Марката е използвала 87% рециклиран памук за най-новата си линия дрехи, а целият използван памук е 100% органично отгледан.
Повече от 64 000 работници са част от програмата за справедлива търговия на Patagonias. Patagonia не е част от бързата модна индустрия, те създават вечен дизайн и дълготрайни продукти, които запазват отличното си състояние и универсален вид за десетилетия, а дори и по-дълго.
Adidas
Adidas постоянно и неуморно работят в посока повишаване и подобряване на своята устойчивост и използването на рециклирани материали. Марката има за цел да използва само рециклиран полиестер от 2024 г. нататък, за да намали въздействието върху околната среда.
Adidas също се стреми да намали потреблението на вода в производството, 20% от използваната от компанията енергия е възобновяема, компанията също така се ангажира и със справедливи трудови практики.
Everlane
Everlane произвежда дрехи, обувки и аксесоари, които са създадени да издържат дълги години и да изглеждат винаги актуални. Компанията споделя, че се е ангажирала да изпълни целите на Парижкото споразумение, като намали въглеродните емисии до нула до 2050 г.
Освен това се стреми да елиминира цялата необработена пластмаса от своята верига за доставки до края на 2021 г. Към април 2021 г. 97% от облеклото произведено от компанията, съдържащо полиестер и найлон, е направено от сертифицирани рециклирани влакна.
45% от произведените полиестерни обувки са направени от рециклирани материали. 100% от техните опаковки за транспортиране са направени от рециклирана пластмаса или FSC-сертифицирана хартия. Everlane също е сертифицирана компания по GOTS, което означава, че отговаря на определени етични и екологични стандарти.
Reformation
От 2009 г. Reformation поставя устойчивостта на преден план в своя бизнес. Всичко започна с продажбата на ретро дрехи от малък магазин, който бързо се разширява до производството на собствени дрехи.
Всичко е направено от материали с ниско ниво на въздействие върху околната среда, като спасени тъкани от изхвърлена стока и преработени винтидж дрехи.
Те класират различните използваеми тъкани от A (възобновяеми материали) до D (не използвайте, освен ако не са сертифицирани) и се стремят да направят 75% от продуктите с A и B влакна. Reformation е 100% неутрална по отношение на въглеродните емисии, водата и отпадъците компания.
Те въвеждат екологични мерки във всеки аспект на бизнеса – от фабриката им в Лос Анджелис до тъканите, опаковките и магазините за търговия на дребно. Те се ангажират да организират компанията Climate Positive през 2025 г., като инвестират във възобновяема енергия директно в своята верига за доставки.
Plant Faced Clothing
Основана през 2015 г., Plant Faced Clothing има за цел да подобри нивото на осведомеността за веганската и етична мода и да запази нашата планета чрез страхотни дизайни на улично облекло.
Марката използва органични или рециклирани материали.
Цялата гама със ситопечат е създадена с помощта на екологични мастила на водна основа. Те също имат схема Buy 1 Plant 1, при която ще засадят дърво от ваше име за всяка покупка по целия свят.
Afends
След като са прекарали години в проучвания, Afends предпочитат конопа като алтернатива на екологична тъкан. Като възобновяем ресурс, конопът отнема само 90 дни, за да се култивира, изисквайки 80% по-малко вода от памука и произвежда значително повече влакна на акър.
Освен това не се нуждае от токсични химикали, пестициди или инсектициди, за да расте. Освен това марката се стреми да произвежда 100% от продуктите си с екологични и влакна.
Дрехите им вече са сертифицирани с The Global Organic Textile Standard (GOTS), което означава, че съдържат най-малко 70% сертифицирани органични естествени влакна, и The Organic Content Standard (OCS), което означава, че техните продукти са направени от между 95-100% органични материали.
Stella McCartney’s
Stella McCartney’s
Последна в нашия списък с най-устойчиви модни марки е компанията Stella McCartney, която се застъпва за устойчива и етична мода, което пък ч превърна в една от най-екологичните луксозни марки на пазара. Модният лейбъл отдавна използва екологично чисти материали, нетоксични багрила и полиестер, рециклиран от пластмасови бутилки.
На път е да замени найлона с еко-найлон, произведен от рециклирани риболовни мрежи. Стела Маккартни използва органичен памук, който идва от ферми, разработени от социални предприемачи, фермери и неправителствени организации, които отричат употребата на токсични химикали.
Те също така намаляват употребата на синтетика на маслена основа и работят само с доставчици, които отговарят на стандартите на марката за качество и устойчивост.
Прекомерното използване на кожа и коприна при традиционните луксозни марки може да окаже тежко влияние върху околната среда.
Като екологично съзнателни потребители, трябва да обърнем допълнително внимание на използваните материали и производствения процес, когато пазаруваме от висок клас. Надяваме се, че този списък с модни марки за устойчива мода ще ви помогне в търсенето на по-етични, но качествени дрехи.
Коментари